Lean Six Sigma folyamatfejlesztes
|

Lean sebesség +Six Sigma minőség egyszerreTel.: +36 30 650 7588info@cashflownavigator.hu

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Könyvajánló Lean Six Sigma szakemberek számára - How To Run a Zero Defects Program, Dave Crosby

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean Six Sigma könyvek ·
Tags: Nullahiba
Könyvajánló Lean Six Sigma szakemberek számára -
How to Run a Zero defects Program, Dave Crosby

 
How To Run a Zero Defects Program – A Manager’s Guide, Dave Crosby
Kindle Edition

33 oldal
Kiadó:
The Crosby Company (January 14, 2013)
Nyelv: Angol
ASIN: B00B1562UK

Crosby humoros példákkal tűzdelt rövid könyvében bemutatja miként lehet levezényelni egy nulla hiba programot szinte bármely vállalatnál. Amennyiben Ön megtanítja mindezen alapelvekre a kollégáit és betartja az alábbi lépéseket, úgy a minőség drasztikusan javul és elérheti a könyv címében szereplő célt.

 
A vállalati minőségjavító programot egy gombolyaghoz hasonlította az író, amelyet könnyű felgöngyölíteni, de, ha azt leejtjük és elgurul, akkor bizony nagyon nehéz újra nekiállni a munkának, így véletlenül se veszítsük el a minőségjavítás fonalát, amit a nulla hiba programmal meg szeretnénk valósítani.
 

Nulla hiba program megvalósításának lépései Crosby szerint:
 
  1. Szerezze meg a menedzsment támogatását
  2. Alakuljanak minőségjavító csoportok a vállalaton belül
  3. Mérje a jelenlegi minőségi szintet (például Six Sigma szint, vagy ppm)
  4. Elemezze a problémákat, s tárja fel a gyökérokokat
  5. Készítsen tervet a fejlesztés végrehajtására
  6. Lásson munkához
  7. Vonjon be a programba és informáljon, akit csak lehet
  8. Vásárolja meg a könyvet és adja tovább másoknak


Nézzük meg a fentieket részletesebben!

 
Crosby szerint jónéhány vállalatvezető nem igazán ismeri fel saját szerepét a minőségi termékek előállítása, valamint szolgáltatások nyújtásának folyamatában, így belevág az olyan programokba, mint például Six Sigma, hogy a felelősség egy részét áthárítsa másokra.

Adott vállalaton belül azonban MINDENKI felelősséggel tartozik direkt, vagy indirekt módon a minőségért, s ha mégsem ez a felelősség mégis hiányoza adott munkakör esetén, akkor vajon mi célja van ezen kollégák megtartásának? Például bár a HR osztály közvetlenül nem vesz részt a termékek, szolgáltatások előállításában, azonban azoknak a dolgozóknak a felvételét végzik, akik már direkt módon részt vesznek az értékteremtésben. Ugyanez igaz például a karbantartókra, vagy az informatikusokra a saját területükön.

A minőségért történő felelősségvállalást azonban ki kell terjeszteni a vállalat falain túlra is, hiszen globalizált világunkban az egyes beszállítók a termék előállításának 60-70%-áért is felelhetnek.

A tradicionálisan vezetett vállalatoknál, ahol valamiféle Lean Six Sigma programot folytatnak sokak még mindig úgy gondolják, hogy a minőség biztosítása a minőségügyi vezető kizárólagos feladata. Helyesebb megközelítés azonban, ha az a személy a felelős a minőségért, aki a hibát elkövette (nem a személyt, hanem a folyamatot akarjuk majd javítani), valamint aki képes a korrektív beavatkozás végrehajtására, hogy a probléma végérvényesen megszűnjön.
 
Mit nevezünk minőségnek? A minőség abszolút fogalom és a mérőszámokkal kifejezett vevői igénynek (specifikációnak) való megfelelést értjük alatta.
 
Nagyon fontos észrevételt tett évekkel ezelőtt egy mérnökségi vezető barátom, aki szerint egy vállalat csak csak olyan minőségi szintet képes elérni tartósan, amelyet annak első szintű vezetője el is tud képzelni. Ha ez a vezető nem hiszi el, hogy lehetséges a zéró hiba, vagy nulla hiba minőségi szint elérése, akkor képes lesz ezt a nézetét beosztottjaival is elhitetni.
 
Mivel kell foglalkoznia a minőségfejlesztésre kijelölt csapatnak?

  • Vállalatii folyamatok minőségi szintjének figyelése
  • Munkautasítások készítése és folyamatos felülvizsgálata
  • Minőségjavító programok kidolgozása
  • Minőségjavító program lépéseinek és határidőinek definiálása
  • Feladatok felelősökhöz rendelése
  • Felelősök oktatása, mentorálása a Lean Six Sigma problémamegoldás során
  • Elért eredmények auditálása
  • Esetleges korrektív akciók végrehajtása.
Azaz a klasszikus PDCA tervezés és végrehajtás folyamata.

Minőségi szinttel kapcsolatosan Crosby 2 fontos dolgot említ meg könyvében:
 
  • Minőség költsége – az a költség, amelyet arra költ a vállalat, hogy a jelenlegi temék, illetve szolgáltatás minőségi szintet biztosítani tudja, valamint ehhez adódik a hibák javításának és kezelésének költsége. Egyszerűbben végezve annak a költsége, hogy jól tudjuk elvégezni a munkánkat plusz a hibázás költsége.
  • Minőségi szint – A vevői igénynek való megfelelőséget jelenti. Egy Lean Six Sigma programban ez felel meg a Mérés fázisában zajló előzetes folyamatképesség vizsgálatnak (cp/cpk), ahol gyakran elmarad a teljesítmény az iparban általában elvárt 1,33-as szinttől, ami az autógyártásban még szigorúbb (1,67). Ilyen fogalmak is előjöhetnek, mint például ppm, dpu, specifikációs határ, SPC grafikon, Mérőrendszer vizsgálat stb.

A hibák elemzésével kapcsolatosan azt javasolja, hogy csökkenő fontossági elvet alapul véve azokat egyesével kell megoldani, s a top 3 hiba kiküszöböléséből több haszon származhat, mint az összes többiből együttvéve (Pareto elv, vagy 80/20-as szabály). Nem szabad bonyolítani! A legegyszerűbb eljárásokkal érdemes kezdeni, mint az „5 Miért?” technika, vagy a 7 minőségügyi eszköz, s csak komplexebb problémák esetén térjen rá olyan strukturált problémamegoldó eljárásra, mint a Lean Six Sigma módszer!
 
Fejlesztés megtervezésének kulcsa a megfelelő méretűre lebontott feladatlista, a betartható határidő és az adott feladat végrehajtásáért felelős egyetlen személy megnevezése.
 
A minőségjavításba bevont munkatársak mentorálását és képzését is biztosítani kell folyamatos kommunikációval és segítségnyújtással. Talán a legjobb, ha erre 3-4 gyakorlatorientált workshop keretében alkalmanként 1-1 valós fejlesztést közösen végezhetnek ezek a személyek tapasztaltabb kollégáik útmutatása alapján.

A célok meghatározásánál be kell tartani a „SMART” szabályokat, s valószínűleg több lépésben lehet csak elérni az áhított nulla hiba minőségi szintet, ha a magas a bázis.
 
Derítse fel és szisztematikusan szűntesse meg a hibák okait egyszerűsítéssel, Poka Yoke megoldásokkal!
 
Ne feledje a fejlesztés eredménye az új standard, amelynek betartatása néha nagyobb kihívást jelent, mint magának a folyamatjavításnak a végrehajtása! Mindig hagyjon időt arra, hogy az új módszerek, eljárások meggyökerezzenek a napi rutinban, s csak ezt követően kezdjen újabb fejlesztésbe!
 
A dolgozói elismerésnek számos módja létezik:
 
  • A hónap dolgozója cím elnyerése
  • Különleges menü a legjobb dolgozónak
  • Poszter
  • Névre szóló jegyzetfüzet, parkolóhely
  • Legnagyobb fejlődést elérő cím
  • Póló, stb.

Az elnyert elismerésnek meg kell felelnie az alábbiaknak:
 
  • Valós erőfeszítésen kell alapulnia
  • Értékkel és jelentőséggel kell járnia mindenki számára
  • Megfelelő ceremónia keretében kell átadni
  • Kellő publicitást kell szentelni az átadásának

Remélem sikerült kedvet csinálnom e kis bevezetővel a How To Run a Zero Defects Program – A Manager’s Guide című könyv elolvasásához, amely megvásárolható amazon.com-on.

Jó folyamatfejlesztést kívánok!


 


Könyvajánló Lean Six Sigma szakemberek számára - The Lean Six Sigma Pocket Toolbook

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean Six Sigma könyvek ·
Tags: DMAICLeanSixSigmakönyvajánló
A Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft. Lean Six Sigma filozófiája: A Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft - egyesek szerint Magyarország legfelkészültebb és legjobb ár-érték arányt nyújtó Six Sigma képzési és tanácsadási szolgáltatója - vallja, hogy hazánkban működő termelővállalatok és szolgáltatók számára kulcs üzleti folyamataik javításához és versenyképességük megtartásához elengedhetetlen a korszerű folyamatfejlesztő és minőségjavító módszerek, technikák ismerete, mint pédául a Lean Six Sigma módszer. Célja, hogy Lean Six Sigma folyamatfejlesztési, illetve problémamegoldó módszerek oktatásával, kihelyezett Lean Six Sigma képzések tartásával, továbbá Lean Six Sigma projektek vezetésével és Six Sigma projektek mentorálásával az e területen dolgozó szakemberek számára támogatást nyújtson folyamatfejlesztési, minőségjavítási tanácsadás révén. Ezáltal a Lean Six Sigma tanácsadásban résztvevő vállalatok versenyképessége javul, hatékonyabban és veszteségmentesen képesek kulcs üzleti folyamataikat működtetni, meglévő vevőik igényeit kielégíteni, vagy új piacokat megszerezni és hosszútávon fenntartani. Six Sigma Green Belt és Six Sigma Black Belt képzések segítségével tanuló szervezetté a Six Sigma tanácsadásban résztvevő vállalat tanuló szervezetté alakul át, így a munkatársak motiváltsága megnő, kreatívabb, jobb problémamegoldókká válnak. Six Sigma képzés és projektmenedzsment során a résztvevők megismerkednek a DMAIC folyamat lépéseivel egészen a projekt alapító okirat készítésétől, a folyamattérkép megrajzolását követően, a mérőrendszer analízissel, vagy angolul gage R&R-ral. Six Sigma projektjükben statisztikai adatgyűjtést követően folyamatképességet számítanak, hipotéziseket fogalmaznak meg, amelyeket statisztikai elemzésekkel fogadnak el, vagy cáfolnak meg, hogy a kulcs folyamatot jellemző probléma gyökéroka feltárásra kerüljön. A megoldás helyességét statisztikai módszerekkel ellenőrzik, s végül a Lean Six Sigma projekt eredményeket statisztikai folyamat kontroll grafikonokkal (SPC grafikon) ellenőrzik, s a Six Sigma projekt szempontjából kritikus inputokra toleranciákat, illetve kontroll tervet határoznak meg. A Lean Six Sigma projekt végrehajtása során részletesebben ismerik meg az üzleti folyamatokat, feltárásra kerülnek újabb folyamatfejlesztési lehetőségek, amelyekre újabb Lean Six Sigma projektet indíthatnak ezáltal valódi folyamatos folyamatfejlesztést végrehajtó tanuló vállalattá válik a szervezet.

Lean sebesség +Six Sigma minőség egyszerree-mail: info@cashflownavigator.huTel: +36 30 650 7588

Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz