Lean Six Sigma Folyamatfejlesztő Szakértői blog - LEAN SIX SIGMA tanácsadás

Lean Six Sigma folyamatfejlesztes
|

Lean sebesség +Six Sigma minőség egyszerreTel.: +36 30 650 7588info@cashflownavigator.hu

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Könyvajánló Lean Six Sigma szakemberek számára - Toyota-Kata

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean Six Sigma könyvek ·
Tags: ToyotaKataLeanMikeRother
Könyvajánló Lean Six Sigma szakemberek számára -
Toyota-Kata - hogyan ösztönözzük munkatársainkat fejlődésre, alkalmazkodásra és kiváló eredményekre?, Mike Rother


Toyota-Kata - hogyan ösztönözzük munkatársainkat fejlődésre, alkalmazkodásra és kiváló eredményekre?, Mike Rother
Keménykötés
300 oldal
Kiadó:
HVG kiadó
Nyelv: Magyar
ISBN: 9789633041864

 
Az elmúlt nagyjából 25 évben számos listát állítottak össze folyamatfejlesztő szakértők, kutatók azokról az eszközökről, technikákról, amelyeket Toyota vállalat tanulmányozása közben tapasztaltak. Habár a Toyota vállalat eljárásait tanulmányozó mérnökök ezek nagy részét lemásolták, cégkultúrájukban nem honosodott meg a folyamatos fejlesztés módszere, sőt számos esetben a kezdeti lelkesedést kiábrándultság követte.

 
Vajon miért vallottak kudarcot ezek a vállalatok?
 

Agykutatók szerint azért vallottak kudarcot, mert új viselkedésformákat, kultúrát csak szándékos, ismétlődő, mentorok által vezetett gyakorlással lehet meghonosítani, mint újfajta mintázatot, japánul katát. Ez pedig megváltoztatja saját és dolgozóink gondolkodásmódját, valamint újabb képességek megszerzéséhez segít hozzá.
 

Mit jelent a kata szó magyarra fordítva?
 

Számos fordítása lehetséges. A leggyakoribb a harcművészetekből ismert „valaminek az elvégzési módja”, vagy napi rutin, de jelent „mintázat”-ot, előre koreografált mozgássort, tanulási módszert, vagy gyakorlatot is. Vállalati szempontból a szerző így fogalmaz: „két dolog összhangjának fenntartása, vagy valaminek a szinkronizálása egy másik dologgal”
 

A kata azért fontos, mert legtöbb esetben nincs befolyásunk a kialakult aktuális helyzetre, viszont megválaszthatjuk, hogy miként reagálunk rá. A katák nem azonosak az elvekkel, melyek célja megkönnyíteni a döntést, ha több választási lehetőségünk van. A katák azokat a folyamatosan ismételt tevékenységeket jelentik, amelyeket végre kell hajtanunk az elvek alkalmazása során.
 

A Toyota vállalat abban hisz, hogy természetesen szükség van mennyiségi és pénzügyi célok meghatározására a versenyelőny megszerzéséhez és megtartásához, a vállalat hosszútávon való fennmaradása érdekében, azonban a fejlesztési és alkalmazkodási képességek javítása elengedhetetlen.
 

A könyv felépítése világos és öt főbb részre oszlik:
 

1.      Mit jelent a menedzsment kifejezés és mi a vállalatok hosszútávú fennmaradásának a titka?
Az a vállalat/folyamat, amely nem fejlődik ott biztosak lehetünk abban, hogy legalább egy versenytárs azon dolgozik, hogy lekörözze, így a folyamatfejlesztés nem opció, hanem nap, mint nap dolgoznunk kell érte.

 
2.      Milyen menedzsmentmódszert alkalmazunk jelenleg levezetve Ford és General Motors vállalatok korai példáin keresztül? Ugyanis csak akkor érthetjük meg a Toyota módszert, amennyiben a saját viselkedésünkkel tisztában vagyunk.
A szerző ebben a fejezetben bemutatja mi a probléma a kaizen eseményekkel, az értékáramlás térkép és a feladatlista készítésével azoknál a cégeknél, amelyek „csak” másolják Toyota eszközeit, de nem értik meg a lényegét annak a folyamatnak, hogy a problémamegoldás elsődleges célja nem a megoldás megtalálása, hanem a tanulás és az alkalmazkodás a megváltozott helyzethez.
Külön felhívja a figyelmet arra, hogy sokkal több időt kell szentelni a probléma megértésének azáltal, hogy a saját szemünkkel győződünk meg róla, majd egyszerre csak egy dolgot változtatva kell elemezni a hatásokat tények, adatok alapján.

 
3.      A fejlesztési kata bemutatása, azaz mit tehetnek a vállalati menedzserek azért, hogy dolgozóik hosszú távon felvirágoztassák munkahelyüket.
Az egyszerűnek tűnő 5 kérdéses fejlesztési kata a klasszikus PDCA körre vezethető vissza, azonban a többi vállalathoz képest jóval kisebb lépésekben haladnak Toyota problémamegoldói, így a tényleges megértést követően szinte egyértelműnek tűnik, miért az adott megoldást kell bevezetni.
Célként tradicionálisan nem mutatószámokat alkalmaz a vállalat, hanem cél állapotot definiál (target condition).
Számomra a 3. kérdés megfogalmazása volt különösen tanulságos:
„Mi akadályoz meg abban, hogy elérjük a célállapotot?”
Azaz nem az ötletelésre, hanem a részletes problémafeltárásra törekszik még akkor is, amikor például egy tipikus magyar mérnök még a probléma gyökérokának megértése előtt már akciójavaslatok bevezetésén gondolkozik (akár egyszerre többön is, ami még bonyolultabbá teszi a folyamatot újabb változók hozzáadásával)

 
4.      Ez a fejezet a tanításról szól: coaching kata. Hogyan tanítsuk meg a dolgozók számár az 5 egyszerű kérdésből álló fejlesztési katát?
Minden folyamatfejlesztőnek saját mentora van. Csak abból lehet jó mentor, aki maga is számos fejlesztést hajtott végre. A mentornak a feladata a folyamatfejlesztő személy gondolkodásának megértése és segítése az előző pontban szereplő kata megtanításával.
Óriási hiba, ha a mentor adja a megoldási javaslatot, hiszen bár Ő felel az eredményért, de a tanítás az elsődleges feladata.
Ha kielégítő megoldást ad kollégája, akkor azt el kell fogadnia, még akkor is, ha Ő tudna egy jobbat, célszerűbbet.
A mentorálási katát segíti az A3 technika, melyet szintén félreértelmeznek a Toyota módszert másoló vállalatok, ugyanis nem jelentéskészítési funkcióval bír, hanem a tények, adatok alapján történő kommunikációt segíti az 5 lépés során.

 
 
5.      Végül pedig megismerve a fejlesztési és a coaching katát arra kap ötletet az olvasó miként alakítsa ki ezt a viselkedést saját cégénél testreszabottan.
Nincs egyetlen végső megoldás. Napi szinten gyakorolni kell és alkalmazni, ha meg akarja őrizni, vagy növelné vállalata alkalmazkodóképességét.
 
 
Nagyon hasznos könyv. Csak ajánlani tudom különösen azoknak a multis menedzsereknek, akik azt képzelik, hogy íróasztal mögül, sőt telefonkonferenciák során áttekintett radargrafikonok segítségével válhatnak igazán Lean vállalattá.
 
 
Fontos tanulsága a könyvnek az „okos elbukás” elve, ami azt jelenti, hogy egészen addig, amíg a vevőt nem veszélyezteti egy folyamatfejlesztői hiba, vagy nem okoz számottevő költséget bátran hagyjuk a kollégákat próbálkozni, mert ez is a tanulási folyamat része. Megfelelő kihívást kell teremteni mindenki számára az elején könnyebb feladatokkal, majd egyre növelve a kihívásokat.
 
 
Ha viszont valamely hiba elérte a vevőt, vagy a beavatkozás túlságosan kockázatos, illetve költséges, ajánlom, hogy egészítse ki Lean eszköztárát néhány Six Sigma eszközzel.

A LEAN SIX SIGMA folyamatfejlesztés kézikönyve, viszont azoknak szól, akik már tisztában vannak valamilyen szinten a folyamatfejlesztéssel, valamint annak korlátaival, amennyiben kizárólag egyetlen, például a LEAN módszerre, ezközökre támaszkodik folyamatjavítás során.

Jó folyamatfejlesztést kívánok!
Fehér Norbert


Lean Six Sigma eszközök alkalmazása a webshop logisztikában

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Six Sigma ·
Tags: LeanSixSigma;webshoplogisztikaelektronikuskiskereskedelem

Újabb izgalmas grafikonok a KSH-tól: 120 év interaktív korfája előrejelzéssel 2060-ig

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Általános ·
Tags: KSHStatisztikainteraktívgrafikon

Értékáramlás térkép vs. folyamattérkép - Mikor melyik vizuális eszközt használjuk a folyamatfejlesztés egyes szakaszaiban?

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás

Könyvajánló Lean Six Sigma szekembereknek - Elemi LEAN - Minndent, amit a leanről tudok, az első osztályban tanultam, Robert O. Martichenko

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean Six Sigma könyvek ·
Tags: könyvajánlóLeanleanalapok

Érdekes interaktív grafikák a KSH-tól - ismét :-)

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Általános ·
Tags: KSHStatisztikavizualizáció

Statisztika és/vagy művészet? - Ted előadás az adatok vizuális ábrázolásáról

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Általános ·
Tags: Statisztikavizualizáció

Könyvajánló Lean Six Sigma szakemberek számára - A menedzsment munkája, Jim Lancaster - Emily Adams

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean Six Sigma könyvek ·
Tags: Leangembaséta

A legjobb videó 5S-ről, vizualizációról és standard munkavégzésről

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean ·
Tags: 5SStandardmunkavizualizáció

Ön is az éves preventív karbantartási feladatok elvégzésével tölti az ünnepek közötti leállás idejét?

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean ·
Tags: TPMpreventívkarbantartásprediktívkarbantartáskarbantartásLeanSixSigma
A Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft. Lean Six Sigma filozófiája: A Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft - egyesek szerint Magyarország legfelkészültebb és legjobb ár-érték arányt nyújtó Six Sigma képzési és tanácsadási szolgáltatója - vallja, hogy hazánkban működő termelővállalatok és szolgáltatók számára kulcs üzleti folyamataik javításához és versenyképességük megtartásához elengedhetetlen a korszerű folyamatfejlesztő és minőségjavító módszerek, technikák ismerete, mint pédául a Lean Six Sigma módszer. Célja, hogy Lean Six Sigma folyamatfejlesztési, illetve problémamegoldó módszerek oktatásával, kihelyezett Lean Six Sigma képzések tartásával, továbbá Lean Six Sigma projektek vezetésével és Six Sigma projektek mentorálásával az e területen dolgozó szakemberek számára támogatást nyújtson folyamatfejlesztési, minőségjavítási tanácsadás révén. Ezáltal a Lean Six Sigma tanácsadásban résztvevő vállalatok versenyképessége javul, hatékonyabban és veszteségmentesen képesek kulcs üzleti folyamataikat működtetni, meglévő vevőik igényeit kielégíteni, vagy új piacokat megszerezni és hosszútávon fenntartani. Six Sigma Green Belt és Six Sigma Black Belt képzések segítségével tanuló szervezetté a Six Sigma tanácsadásban résztvevő vállalat tanuló szervezetté alakul át, így a munkatársak motiváltsága megnő, kreatívabb, jobb problémamegoldókká válnak. Six Sigma képzés és projektmenedzsment során a résztvevők megismerkednek a DMAIC folyamat lépéseivel egészen a projekt alapító okirat készítésétől, a folyamattérkép megrajzolását követően, a mérőrendszer analízissel, vagy angolul gage R&R-ral. Six Sigma projektjükben statisztikai adatgyűjtést követően folyamatképességet számítanak, hipotéziseket fogalmaznak meg, amelyeket statisztikai elemzésekkel fogadnak el, vagy cáfolnak meg, hogy a kulcs folyamatot jellemző probléma gyökéroka feltárásra kerüljön. A megoldás helyességét statisztikai módszerekkel ellenőrzik, s végül a Lean Six Sigma projekt eredményeket statisztikai folyamat kontroll grafikonokkal (SPC grafikon) ellenőrzik, s a Six Sigma projekt szempontjából kritikus inputokra toleranciákat, illetve kontroll tervet határoznak meg. A Lean Six Sigma projekt végrehajtása során részletesebben ismerik meg az üzleti folyamatokat, feltárásra kerülnek újabb folyamatfejlesztési lehetőségek, amelyekre újabb Lean Six Sigma projektet indíthatnak ezáltal valódi folyamatos folyamatfejlesztést végrehajtó tanuló vállalattá válik a szervezet.

Lean sebesség +Six Sigma minőség egyszerree-mail: info@cashflownavigator.huTel: +36 30 650 7588

Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz