Logisztika labor avatása a Budapesti Gazdasági Egyetem Gazdálkodási karán Zalaegerszegen - Lean Six Sigma Folyamatfejlesztő Szakértői blog - LEAN SIX SIGMA tanácsadás

Lean Six Sigma folyamatfejlesztes
|

Lean sebesség +Six Sigma minőség egyszerreTel.: +36 30 650 7588info@cashflownavigator.hu

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Logisztika labor avatása a Budapesti Gazdasági Egyetem Gazdálkodási karán Zalaegerszegen

Lean Six Sigma pont hu - LEAN SIX SIGMA tanácsadás
Közzétette itt Lean ·
Tags: LogisztikalaborFlexBudapestiGazdaságiEgyetemBGEGKZPicktoLight

Logisztika labor avatása a Budapesti Gazdasági Egyetem Gazdálkodási karán Zalaegerszegen



Logisztikában az egyik legfontosabb alapelv az
„Áramoltass, ahol tudsz (anyagot, folyamatot, valamint információt), különben építs kontrollált raktárat!”

A logisztikában a raktárak kialakításának elsődleges célja a kereslet és kínálat közötti időbeni eltérések kiegyenlítése. Habár idejét tekintve a tárolás funkció a hosszabb, mégis az ellátás szerepe a fontosabb, hiszen mind a be- és kitárolással kapcsolatosan elengedhetetlen a külső, illetve belső vevői igények kielégítése 7M/9M elvek alapján.

A raktári alapfolyamatok irányítása az áruk be- és kiszállításával, raktáron belüli mozgatásával, komissiózásával, illetve készletezésével kapcsolatos folyamatok optimális végzéséhez kialakított stratégiák végrehajtását jelenti.

Egy korszerű raktárirányítási rendszerben számos feladatot kell ellátni, például:

  • Be-, illetve kiszállítás műveleteinek regisztrálása;

  • Árufajták készlet-, rendelési, forgalmi, pénzügyi stb. adatainak változásával kapcsolatos aktuális információk előállítása;

  • Komissiózási, anyagmozgatási feladatok diszponálása online irányítással;

  • Tárolóhely kijelöléssel kapcsolatos feladatok megoldása (ciklusidők; FEFO elv, készletforgási mutatók figyelembevételével)

  • Anyagmozgató gépek és személyzet kihasználtságának vezérlése optimálása


Mivel az operatív irányítás és a végrehajtás a legtöbb esetben fizikálisan elkülönül egymástól, így azok között az információs kapcsolatot vagy vezetékes, vagy vezeték nélküli rendszerrel kell megvalósítani.

A vezetékes rendszerű kapcsolat sajátos változata az ún. Pick to Light rendszer. Ez azt jelenti, hogy minden árukivételi hely (lokáció) fölé olyan egységek kerülnek kihelyezésre, mely az irányítóközpontból vezérelt jelzőlámpák fényével hívja fel a figyelmet a felkeresendő kivételi helyre, a lámpa mellett elhelyezett digitális kijelzőn pedig azt a mennyiséget mutatja, amennyit onnan ki kell vételezni. A jelzett mennyiség kivételét követően a komissiózó dolgozó visszajelző gombbal nyugtázza a feladat teljesítését, majd a következő lokációhoz lép.

A bizonylat nélküli folyamatnak köszönhetően a komissiózási megbízások feldolgozása során nincs szükség sem papíralapú bizonylatokra (pl. picklista) sem külön adatrögzítő berendezésre. Így mindkét kéz szabaddá válik és a munkatársak maximálisan az összekészítési (gyártásban elhelyezett rendszer esetén az összeszerelési) tevékenységre tudnak koncentrálni. Ezáltal nem megy veszendőbe idő a megbízási pozíciók keresésére vagy a bizonylatok olvasására vagy kipipálásra. Így magas összekészítési ráták teljesülnek alacsony hibakvóta mellett. Kiküszöbölhetők az idő- és költségigényes ellenőrzések és a hibás szállítások miatt bekövetkező reklamációk száma is gyakorlatilag nullára csökken.

A Pick-to-light komissiózás további előnye, hogy gyakorlatilag nincs betanulási idő, hiszen az elv egyszerűen megérthető és a berendezés könnyen kezelhető. A felhasználó vállalatok profitálhatnak a személyzet megnövekedett rugalmasságából.

Pick to Light rendszert elsősorban kisebb méretű és saját tömegű anyagokat kezelő raktárakban alkalmaznak, ahol a tévesztés okozta hiba jelentős költséget, minőségi kockázatot, illetve vevői elégedetlenséget eredményez.

A 2017. szeptember 12-ei tanévnyitó eseményt követően átadásra került a Flextronics International Kft-vel (Flex) közösen létrehozott logisztikai labor a Budapesti Gazdasági Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg helyszínen.

A logisztikai labor, valamint az azon belül kialakított "pick to light" rendszer segítségével valós gyártási környezetet szimulálva gyakorlatias feladatokkal kapcsolhatók össze a lean logisztika, informatika, minőségbiztosítás kurzusok során elsajátított ismeretek.

Bízunk benne, hogy számos szakdolgozat, valamint TDK munka keletkezik a műhelyben szerzett tapasztalatok alapján.

Nagyon köszönjük Flex és BGE GKZ dolgozóinak a segítségét, támogatását!



További információk Pick to Light rendszerrel és Lean logisztikával kapcsolatosan:
feher.norbert@uni-bge.hu


Források:

  • Szegedi Perzenszki: Logisztika menedzsment, 2012, 262-267 oldal

  • http://www.csb-system.com/hu/hu/megold_sok/folyamatvez_rl_s/pick_to_light.2494.html

  • http://cashflownavigator.hu/blog/index.php




A Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft. folyamatfejlesztéssel és minőségjavítással kapcsolatos Lean Six Sigma filozófiája: A hazánkban működő termelővállalatok és szolgáltatók számára az üzleti kulcsfolyamataik javításához és versenyképességük megtartásához elengedhetetlen a korszerű folyamatfejlesztő és minőségjavító módszerek, technikák ismerete, mint pédául a Lean Six Sigma módszer. Tanácsadó cégünk küldetése, hogy Lean Six Sigma folyamatfejlesztési, illetve problémamegoldó módszerek oktatásával, kihelyezett Lean Six Sigma képzések tartásával, továbbá Lean Six Sigma projektek vezetésével és projektek mentorálásával az e területen dolgozó szakemberek számára támogatást nyújtson folyamatfejlesztési, minőségjavítási erőfeszítéseik során.

Lean sebesség +Six Sigma minőség egyszerree-mail: info@cashflownavigator.huTel: +36 30 650 7588

Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz