A hatékony standardizáció kulcsa - Lean Six Sigma Folyamatfejlesztő Szakértői blog - Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft. - LEAN SIX SIGMA tanácsadás

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

A hatékony standardizáció kulcsa

Közzétette Fehér Norbert itt Általános · 21/5/2015 09:00:43
Tags: StandardSzabványosításDemming

A hatékony standardizáció kulcsa


Hallott a főnökről, aki egy péntek délután kiadott memojában megszűntette az ellenőrzést, mint funkciót a híres TQM guru, Dr. W. Edward Demming, 14 pontos listájának 3. pontjának elolvasását követően? Ez a pont eredetileg valahogy így szólt:

 "Ne függj az ellenőrzésektől" , hiszen


  • A minőségi terméket nem az ellenőrzés állítja elő

  • A tömeges ellenőrzés nem költséges, s nem hatékony

  • Gyakran maguk az ellenőrök sem tudják mi hiba és mi nem

  • Az ellenőrzést használd adatgyűjtésre, folyamatok elemzésére


Ráadásul a főnök olyasmiről is olvasott, hogy bármi, ami nem ad értéket a termékhez, vagyis a vevő nem hajlandó érte fizetni veszteségnek minősül, így a folyamatlépés megszűntetendő, vagy minimalizálandó.

Mit gondol? Mi történt hétfő reggel a vállalatnál, miután megszűntették a minőségellenőrzést a gyártásban?

Brian Joiner a Fourth Generation Management című könyvében definiálta a standardizációt magas szinten folytató vállalatok közös jellemzőit, melyek szerint

  • A vállalat tudja miért hoz létre standardokat, illetve azok miként járulnak hozzá a vállalati célok eléréséhez.

  • A vezetés a legjobb módszereket alkalmazza és ellenőrzi azok folyamatos fejlesztését.

  • A dolgozók megértik hogyan járul hozzá munkájuk a termékben, vagy szolgáltatásban a vevői igény kielégítésére

  • A dolgozók tudják mely lépések kritikusak, hogy magas minőségű terméket állítsanak elő minimális veszteséggel, és ugyanazokat a feladatokat következetesen ugyanúgy végezzék.


Mit is jelentenek a felsorolt pontok Lean Six Sigma megközelítésben:

ISMERJE A FELADATÁT:

  • Rendelkezésre állnak írott termék és folyamat specifikációk, illetve munkautasítások? Amennyiben több helyen találhatóak, megegyeznek? A dolgozók számára könnyen elérhetőek?

  • Tartalmazza a specifikáció az egyes minőségi paraméterek relatív fontosságát? Meg vannak határozva toleranciák azokra? Amennyiben kontroll diagramokat, vagy eszközöket használnak, azok kapcsolódnak e minőségi paraméterekhez?

  • Vizuálisan megjelenítettek a munkahelyen az elkövethető hibák?

  • A dolgozók és az ellenőrök által használt kritériumok megegyeznek? Megengedett , illetve definiált a specifikációtól való eltérés?

  • A dolgozó számára ismert az általa gyártott termék használati módja?

  • Megfelelő oktatásban részesült a dolgozó a hogy a specifikációnak megfelelően hajtsa végre a folyamatlépéseket? Értékelte valaki a dolgozó teljesítményét?

  • Amennyiben a standard nincs betartva tudja a dolgozó azok hatását a további folyamatlépések, vagy a termék működése során?

  • Tudja a dolgozó mit kell tennie hibás, illetve nem megfelelő termékekkel?


ISMERJE A STANDARDOT:

  • Rendelkezésre állnak mérőeszközök a dolgozó számára? Numerikus adatokat közölnek a hibás megfelelő információ helyett? Precízek? Megfelelően kalibráltak?

  • Tudja a dolgozó milyen gyakran kell mintát vennie? Elég idő áll a rendelkezésére?

  • Tudja a dolgozó hogyan értékelje a mérési adatokat, hogy döntsön az esetleges beavatkozásról?

  • Rendelkezésre áll ellenőrzési metódus arra vonatkozóan, hogy a dolgozó megfelelő mintát vesz és avatkozik be szükség esetén a folyamatba?

  • Az inspekciós adatok a dolgozó rendelkezésére állnak? Áttekinti azokat a dolgozó felettese?


Standard ismeretének gátjai:

  • Nem pontos definíció: sima, egyenletes, időben, stb. szubjektivitást csempész a döntésbe

  • Egymásnak ellentmondó specifikációk létezhetnek nem megfelelően kommunikált változtatásokból adódóan


Képes beavatkozni:

  • Ellenőrzik a rövid, illetve hosszú távú folyamatképességet periodikusan?

  • A dolgozó tudja milyen gyakran kell a folyamatot újraindítania / alapállapotba hoznia, vagy értelmeznie a méréseket, amely a folyamat újraindítását teszi szükségessé?

  • Rendelkezésére állnak olyan beavatkozási lehetőségek, amellyel a hibákat csökkentheti? Milyen körülmények között avatkozhat be? Mikor állítsa le a folyamatot és kérjen segítséget? Kinek a segítségét?

  • Írásban rendelkezésére állnak azok a folyamatlépések, amelyek hibát okozhatnak, illetve az ezek megelőzésére szolgáló akciók?

  • Kielégítő megelőző karbantartási folyamat áll rendelkezésre a folyamattal kapcsolatosan?

  • Lehetnek olyan rejtett „trükkök”, amelyeket a többi dolgozóval meg lehet, vagy kell ismertetni?


Ismeri a standard disznó játékot, amellyel a leggyorsabban és leghatékonyabban lehet megértetni kollégáinkkal standard étrehozásának fontosságát?

További információkért folyamatfejlesztési eszközökről olvassa Lean Six Sigma       esettanulmányainkat, illetve hírlevelünket, tekintse meg folyamatfejlesztésben használatos   sablonjainkat, vagy jelentkezzen képzéseinkre!

Jó folyamatfejlesztést kívánunk!




A Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft. Lean Six Sigma filozófiája: A Cash Flow Navigátor Tanácsadó Kft - egyesek szerint Magyarország legfelkészültebb és legjobb ár-érték arányt nyújtó Six Sigma képzési és tanácsadási szolgáltatója - vallja, hogy hazánkban működő termelővállalatok és szolgáltatók számára kulcs üzleti folyamataik javításához és versenyképességük megtartásához elengedhetetlen a korszerű folyamatfejlesztő és minőségjavító módszerek, technikák ismerete, mint pédául a Lean Six Sigma módszer. Célja, hogy Lean Six Sigma folyamatfejlesztési, illetve problémamegoldó módszerek oktatásával, kihelyezett Lean Six Sigma képzések tartásával, továbbá Lean Six Sigma projektek vezetésével és Six Sigma projektek mentorálásával az e területen dolgozó szakemberek számára támogatást nyújtson folyamatfejlesztési, minőségjavítási tanácsadás révén. Ezáltal a Lean Six Sigma tanácsadásban résztvevő vállalatok versenyképessége javul, hatékonyabban és veszteségmentesen képesek kulcs üzleti folyamataikat működtetni, meglévő vevőik igényeit kielégíteni, vagy új piacokat megszerezni és hosszútávon fenntartani. Six Sigma Green Belt és Six Sigma Black Belt képzések segítségével tanuló szervezetté a Six Sigma tanácsadásban résztvevő vállalat tanuló szervezetté alakul át, így a munkatársak motiváltsága megnő, kreatívabb, jobb problémamegoldókká válnak. Six Sigma képzés és projektmenedzsment során a résztvevők megismerkednek a DMAIC folyamat lépéseivel egészen a projekt alapító okirat készítésétől, a folyamattérkép megrajzolását követően, a mérőrendszer analízissel, vagy angolul gage R&R-ral. Six Sigma projektjükben statisztikai adatgyűjtést követően folyamatképességet számítanak, hipotéziseket fogalmaznak meg, amelyeket statisztikai elemzésekkel fogadnak el, vagy cáfolnak meg, hogy a kulcs folyamatot jellemző probléma gyökéroka feltárásra kerüljön. A megoldás helyességét statisztikai módszerekkel ellenőrzik, s végül a Lean Six Sigma projekt eredményeket statisztikai folyamat kontroll grafikonokkal (SPC grafikon) ellenőrzik, s a Six Sigma projekt szempontjából kritikus inputokra toleranciákat, illetve kontroll tervet határoznak meg. A Lean Six Sigma projekt végrehajtása során részletesebben ismerik meg az üzleti folyamatokat, feltárásra kerülnek újabb folyamatfejlesztési lehetőségek, amelyekre újabb Lean Six Sigma projektet indíthatnak ezáltal valódi folyamatos folyamatfejlesztést végrehajtó tanuló vállalattá válik a szervezet.
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz